هر آنچه که باید در مورد صحبت کردن و صحبت کردن بدانید!


گاهی برای پادکست، کتاب صوتی، فیلم، تیزر تبلیغاتی، قسمت صوتی نرم افزار، احوالپرسی و ... به صدای گرم و مناسب نیاز داریم. در این مقاله سعی می کنیم هر آنچه را که باید در مورد اسپیکینگ بدانید در اختیار شما قرار دهیم.

انتقال هر پیامی با صدای انسان، کارایی را چندین برابر افزایش می دهد. اما برای دستیابی به موفقیت بهتر در این زمینه، شناخت کامل آن لازم است و بتوانید گوینده، متخصص صدا، میکسر و مستر را به درستی ارزیابی کنید. با توجه به اهمیت ارتباطات گفتاری در حوزه ارتباطات انسانی، هنر بیان را می توان عاملی تاثیرگذار در این زمینه دانست. اگرچه بسیاری از موارد مانند نوع صدا، ژنتیک و خدا از نقاط قوت یک گوینده محسوب می شود، اما نحوه صحبت کردن، سبک صحبت کردن و نحوه صحبت کردن گوینده مهارت هایی است که با تمرین و مطالعه ساخته و تقویت می شود. بسیاری از کسب و کارها نیز برای تاکید بر نقش ارتباط زبانی با مخاطب نیاز به استخدام گوینده دارند.

ناشر چیست؟

بولو به معنای امروزی آن واژه ای نسبتاً جدید است که حدود 70 سال پیش با ظهور و گسترش «رادیو» به فرهنگ لغات فارسی اضافه شد. در لغت نامه ها و فرهنگ های گذشته سخن گفتن به معنای سخن گفتن، سخن گفتن، آواز خواندن، قوالی، داستان سرایی، آواز خواندن، شعر و غیره بوده است. این مشکلی است که گریبانگیر جامعه ایرانی در متون ادبی، شعر و نثر کهن و فرهنگ فارسی زبانان شده است.

Speaking در کاربرد حرفه ای و مدرن آن عبارت است از: فرآیند تبدیل اندیشه شفاهی یا نوشتاری به کلمات و کلمات معنادار و رساندن آن به مخاطب به شیوه ای هنرمندانه.

فرستنده

امروزه صدا و سیما به ویژه در دنیای ارتباطات و رسانه به عنوان یک حرفه مهیج مورد تحسین و قدردانی قرار گرفته و در کنار رشته های مشابه مانند گزارشگری، بازیگری، دوبله و اجرا، توجه مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است. یک مرکز رادیویی و تلویزیونی و یک گوینده توانمند و طی سال‌ها، خساد به عنوان یک شخصیت محبوب مورد احترام و توجه مخاطبان رسانه‌ها قرار گرفته است. امروزه بسیاری از ابزارها و ابزارهای ارتباطی فردی و جمعی میلیون ها پیام خواسته یا ناخواسته را در سراسر جهان به اهداف خود ارسال می کنند و هر یک از این پیام ها بر افکار عمومی مخاطبان تأثیر می گذارد. تردیدی نیست که در چنین بازاری از نوآوری و جذابیت های بی حد و حصر و انبوه پیام های رنگارنگ، هر یک از بخش های اصلی در سازمان های رسانه ای و ارتباطات ارزش های خاص خود را دارند. اما در این میان آنچه مهمتر به نظر می رسد، نقش شخصیت های هنری و فرهنگی به عنوان بخشی از عامل انسانی در ارتباطات است. یعنی صدا و سیما، مجریان، بازیگران، گزارشگران، صداپیشگان و خوانندگانی که تأثیر آنها در رسانه ها به ویژه صدا و سیما در بازتاب افکار عمومی به وضوح قابل مشاهده است.

بیان هنری چیست؟

فن بیان استفاده از کلمات و کلمات ارتباطی است که برای رساندن معنا به مخاطب صحیح باشد، این کلمات و کلمات برای شکل دادن به کلمات و گفتار ساخته می شوند و کاملا بستگی به نحوه استفاده صحیح از آنها دارد. یعنی درست و گیرا صحبت کنید و کاملا متناسب با موقعیت هر فرد و مکانی باشد. به یاد داشته باشید که همیشه طبق قوانین صحبت کنید. زمانی که این دو تکنیک را یاد بگیریم، در هر زمان و مکان به درستی صحبت خواهیم کرد و ارتباط موثری با اطرافیانمان برقرار خواهیم کرد.

توضیح

مراحل مفید برای خوب صحبت کردن عبارتند از: تلفظ و تلفظ، استفاده از دستور زبان مانند تشخیص مکث و استرس، حذف کلماتی که کارایی کلمات را کاهش می دهند. او هم مثل من در حین مکالمه از صحبت کردن یا انجام کارهای زیادی مردد است، واضح و مطمئن صحبت می کند، خویشتن داری و بدون هیچ گونه ناراحتی در صحبت کردن، بدون احساس کمبود تکلم، آهسته یا سریع صحبت می کند، می لرزد و. صدا توهین‌آمیز نیست، نوع ظاهر و حالت چهره و سایر بخش‌های ارتباط غیرکلامی و فن بیان، استفاده صحیح از ابزارهایی است که به انتقال پیام به مخاطب کمک می‌کند.

برقراری ارتباط موثر و متقاعدکننده در جامعه مهارتی است که بستگی به این دارد که چگونه از هنر صحبت کردن بهره مند شوید و مهارت های گفتاری خود را ارتقا دهید.

این کلمات چگونه استفاده می شوند؟

تکنیک تجسم کاربردهای گسترده ای در زمینه های مختلف دارد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سخنرانی عمومی و سخنرانی عمومی

صحبت کردن و بازیگری

مشاوران روانشناس هستند

وکلا

در طول مصاحبه یا تعهد به برنامه های مختلف

برای جلسات، استخدام و سمینارها

درست به موقع برای گفتگو با دوستان

برای حفظ حق شما

به احساسات زندگی با دقت گوش کنید

تزئین کنید

نکات اصلی مهارت های ارتباطی خوب چیست؟

یک نکته مهم این است که ویژگی های فردی خود را شناسایی کنید.

برای هر گفتار کامل، ابتدا باید ویژگی های فردی خود را بشناسیم و ثانیاً پس از تعیین ویژگی های فردی، ویژگی های شنوندگان را مشخص کنیم.

هر فردی به عنوان یک سخنران دارای چندین ویژگی است که می تواند گفتار او را موثر کند. این ویژگی ها عبارتند از: پوشش مناسب، ظاهر، تن صدا، زبان بدن، اعتماد به نفس، دقت و داشتن دانش کافی.

داشتن پوششی مناسب، به طوری که ظاهری آراسته داشته باشد و باید برای گروهی که در آن حضور دارید نیز مناسب باشد. خیلی ها فکر می کنند لباس مناسب برای آقایان کت و شلوار یکدست است، در حالی که اصلا اینطور نیست. هر مکان و هر گروهی لباس مناسب خود را دارد و این هنر و خلاقیت بستگی به خود فرد دارد که چگونه لباسی را برای خود انتخاب کند که مناسب آن گروه باشد.

چهره هر فردی اطلاعات زیادی می دهد، فکر نکنید که هر فردی باید چهره ای زیبا داشته باشد، برعکس باید توجه داشته باشد که متواضع باشد. هر چه بیشتر به ظاهر خود اهمیت دهید، بیشتر می توانید بر ظاهر خود تأثیر بگذارید.

نکته دیگر لحن صداست که هر چقدر هم که بلند و واضح باشد تاثیر زیادی در گفتار دارد. برای بسیاری از افراد، لحن صدا در دوران کودکی شکل می گیرد. صدای بسیار آرام در هر موقعیت دیگری آرام خواهد بود. این گونه افراد به دلیل اینکه آهسته صحبت می کنند و معنای کلامی آن ها به چشم نمی خورد به افراد با اعتماد به نفس معروف هستند. برای رفع این مشکل باید بهترین راه حل را انتخاب کنید و راه حل این است که صدای خود را ضبط کرده و با صداهای اطراف خود مقایسه کنید.

یکی دیگر از مواردی که باید مراقب آن باشید زبان بدن گوینده رادیو  است که ظریف تر و صادقانه تر از زبان سر است. شنوندگان فقط کلمات را نمی شنوند، چیزی که دریافت می کنند سیگنال های بدنی است که از گوینده دریافت می کنند، که تأثیر ناخودآگاه قابل توجهی دارد.

انواع صدا در گفتار و اجرا

بر اساس طبقه بندی کلی، صدای انسان به سه دسته تقسیم می شود: صدای سینه، صدا و گلو. همانطور که می دانیم صدای انسان مراحل و سیستم های پیچیده ای را طی می کند و پس از خروج هوا از ریه ها شکل می گیرد. این عامل منجر به عدم توانایی صحبت در هنگام تنفس یا کشیدن هوا به داخل ریه می شود. هوای استنشاق شده از حنجره انسان عبور می کند، سپس با تارهای صوتی برخورد می کند و به ارتعاش در می آید. سپس از حفره های دیگر مانند گلو، دهان و بینی عبور می کند. این عامل صداها را تقویت می کند و به حجم یا رزونانس می رسد. در نهایت صداهای تولید شده با زبان، دندان ها، لب ها و ... برخورد کرده و حروف شنیده می شود. جملات با به هم پیوستن حروف ساخته می شوند.

بلندگو

یکی از مهم ترین عوامل در زمینه شناخت انواع صدا و گفتار، اندازه، شکل و ویژگی های فردی صدای هر فرد است.

ویژگی های صدا در گفتار و عمل

بدیهی است که هر صنعتی به افرادی نیاز دارد که در همان موضوع تخصص داشته باشند. برای اینکه یک سخنران حرفه ای باشید، باید جنسیت، نوع و ویژگی های خود را بدانید.

آلتو

یکی از ویژگی های قابل توجهی که در این بخش به آن پرداخته خواهد شد، گام است.پیچ در واقع برای نشان دادن شدت صدای شنیده شده استفاده می شود. به عبارت دیگر بلند به این معنی است که آیا می توانید صدای گوینده را بشنوید. یا صدای گوینده آرام و آهسته به نظر می رسد

بلندی صدا در هنگام صحبت بستگی به میزان فشار هوایی دارد که از ریه های شما خارج می شود و وارد حنجره می شود و به عمق صدا مربوط می شود. در این صورت هر چه فشار هوا بیشتر باشد و تارهای صوتی تاثیر بیشتری داشته باشد صدای مورد نظر خواهد بود.

اگر فشار هوا کم باشد و صدا و شدت برخورد تارهای صوتی با یکدیگر کمتر باشد، صدا کندتر و نرمتر به گوش می رسد. یکی از مهمترین موارد در سخنرانی و اجرا این است که سر و صدا نداشته باشید. زیرا در این حالت از صدا به درستی استفاده نمی شود و بنابراین برخورد زیاد با تارهای صوتی باعث آسیب به حنجره و تارهای صوتی می شود.

سر و صدا

وضعیت صدا

یکی دیگر از ویژگی های صدای مکالمه، لحن صدا است. به طور کلی، این به این معنی است که صدا نازک است. این نوع صدا مخصوص بانوان است. بیس مونوفونیک نیز نشان دهنده صدای غلیظ و مردانه آن است.

به طور کلی، هر چه تارهای صوتی بلندتر و ضخیم تر باشد، صدا بلندتر است. بنابراین، اگر می خواهید هنگام صحبت کردن صدای خود را پایین بیاورید، باید طول تارهای صوتی خود را افزایش دهید. در این صورت ضخامت کمتر می شود و صدا کم و نازک به نظر می رسد. با این حال، تارهای صوتی شما فقط تا حدی می توانند کشیده یا کوتاه شوند.

سخنرانان حرفه ای با تغییر زیر و بم صدای خود، لحن صحبت خود را تغییر می دهند. هرچه بیشتر از این ویژگی استفاده کنید، سخنرانی شما جذاب تر و لذت بخش تر خواهد بود. به این ترتیب می توانید به تأثیرات مورد نظر در معنای کلمات، کلمات، عبارات و ... دست پیدا کنید. و احساسات خاصی را به مخاطب خود منتقل کنید و تاثیر کلام خود را افزایش دهید.

کیفیت صدا

کیفیت و وضوح صدا از ویژگی های کلیدی اسپیکر است. میزان وضوح و اعوجاج یا کیفیت صدا به میزان برخورد تارهای صوتی با یکدیگر و صاف یا بلند بودن آنها بستگی دارد.

بلندگو

اهمیت و ضرورت کنترل صدا در تکلم

علاوه بر جنسیت و نوع صدا، مهارت های گفتاری را می توان به سطح پردازش صدا محدود کرد. داشتن این مهارت ها و توانایی ها به شما این امکان را می دهد که سرعت و نگرش یک سخنران حرفه ای را داشته باشید. این وضعیت به این معنی است که شما باید سعی کنید صدای خود را کنترل کنید.


وظایف یک سخنران حرفه ای

یک سخنران حرفه ای و باتجربه باید قبل از ورود به جلسه نگارش تحقیق کافی انجام دهد و اطلاعات بیشتری در مورد موضوع سخنرانی کسب کند. همچنین، گویندگان می توانند در مورد رویدادهای خبری یا ورزشی، سیاسی و غیره صحبت کنند. انتظار می رود که دانش کافی در زمینه تخصصی خود داشته باشند و بتوانند در طول برنامه تخصص خود را در این زمینه ارائه دهند.

علاوه بر این، کارفرمایان می توانند بازدیدکنندگان را برای مصاحبه با گوینده دعوت کنند. برنامه ریزی یک متن دیالوگ گاهی برای یک سخنران حرفه ای چالش برانگیز است. بسیاری از مجریان رادیو و تلویزیون نیز در شبکه های اجتماعی فعال هستند و می توانند از طریق حساب کاربری خود برنامه هایی را که در آن شرکت می کنند تبلیغ و تبلیغ کنند.

بلندگو

ویژگی ها و مهارت های یک سخنران حرفه ای

مهارت های ارتباطی: مهم ترین مهارتی که در استخدام گوینده باید مورد توجه قرار گیرد، سبک ارتباطی متقاضی است. گویندگان باید صدای دلنشینی داشته باشند و بسیار کنترل شده و با زمان بندی و آهنگ مناسب صحبت کنند.

مهارت های نوشتاری: اکثر سخنرانان محتوایی را که قرار است ارائه کنند می نویسند و آماده می کنند. مهارت های نوشتاری را نیز می توان یکی از ویژگی های آنها دانست.

مهارت های تحقیق و جستجو: یک سخنران حرفه ای باید تحقیق کند و در مورد مسائل روز به خوبی مطلع باشد. در طول برنامه

تسلط بر زبان و ادبیات: یک سخنران حرفه ای باید با لغات، ترکیبات و نکات ادبی و تأثیر ارائه آنها بر ذهن مخاطب کاملاً آشنا باشد. میزان رسمی یا غیر رسمی بودن لحن گوینده به اهداف کسب و کار و مخاطبان هدف آن بستگی دارد.

مهارت های کامپیوتری: یک گوینده زبان لری حرفه ای، به ویژه پخش کننده رادیو، باید مهارت های کامپیوتری خود را تقویت کند و دانش گسترده ای در مورد کامپیوتر، ابزارهای میکس و مسترینگ و همچنین تجهیزات صوتی داشته باشد.

مهارت های بین فردی: مجریان رادیو و تلویزیون باید بتوانند به خوبی با مهمانان و مخاطبان برنامه ارتباط برقرار کنند و از مهارت های ارتباطی خوبی برخوردار باشند.

اعتماد: استخدام شدن برای این شغل می تواند برای متقاضیان بسیار رقابتی باشد. اعتماد به نفس و حفظ آرامش می تواند یک سخنران مبتدی را از یک حرفه ای متمایز کند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد