پاکسازی صورت چیست و چه انواعی دارد؟

همه خانم ها دوست دارند پوستی شاداب و زیبا داشته باشند. داشتن پوستی زیبا و جوان اغلب روی صورت تاثیر بسزایی دارد. پاکسازی صورت می تواند برای این منظور بسیار مفید باشد. قرار گرفتن در معرض آلودگی، نور خورشید، استرس، مراقبت نادرست و غیره. تاثیر منفی روی پوست دارد. پاکسازی پوست می تواند سلول های مرده پوست را تمیز و از بین ببرد و پوستی زیبا و جوان را برای شما به ارمغان بیاورد. اما منظور از پاکسازی پوست چیست؟ و چگونه باید انجام شود؟ بحث امروز در مورد نکات پاکسازی صورت است که قبل از انجام آن باید بدانید.

پاکسازی پوست چیست؟
پاکسازی پوست توصیفی از ترکیبی از روش های مراقبت از پوست است که هر کدام هدفی را دنبال می کنند و برای پوست مفید هستند:
پاکسازی یا لایه برداری سلول های مرده
چربی، آلودگی و اضافی را از روی پوست پاک می کند.
پوست را مرطوب و تغذیه می کند یا جریان خون را بهبود می بخشد
جالب است بدانید که بسیاری از مشکلات پوستی مربوط به تمیز نکردن خوب پوست و باقی ماندن آلودگی ها، لوازم آرایشی و غیره است. روی پوست صورت بنابراین، پاکسازی می تواند کمک زیادی به داشتن پوستی سالم، شاداب و شفاف داشته باشد. بسیاری از روش های پاکسازی برای از بین بردن جوش های سر سیاه و سرسفید، از بین بردن لکه ها و سایر مشکلات رایج پوستی کار می کنند.

پاکسازی سلول های مرده
سطح پوست از لایه شاخی یا سلول های مرده تشکیل شده است. این سلول های مرده در سطحی ترین لایه پوست (اپیدرم) یافت می شوند. نقش این سلول های شاخ محافظت از پوست بدن، یعنی اولین خط دفاعی در برابر عوامل بیماری زا است. معمولاً هر 30 روز، بدن تمام سلول‌های مرده و لایه شاخی را دور می‌اندازد و سلول‌های جدید را جایگزین می‌کند.

اما مشکل اینجاست که گاهی این سلول های مرده روی پوست جمع می شوند. از بین بردن و لایه برداری این سلول های مرده به شما کمک می کند تا پوستی روشن و شاداب داشته باشید. اگر سلول های مرده به درستی حذف نشوند، باعث التهاب پوست و در نتیجه تسریع پیری پوست و چین و چروک های عمیق می شود. بنابراین این سلول های مرده باید به گونه ای حذف شوند که باعث التهاب پوستی نشود.

گریس و خاک را تمیز کنید
پوست ما به طور طبیعی حاوی روغن است. این روغن ها پوست را بسیار موثر مرطوب می کنند و خاصیت ضد میکروبی دارند. در برخی افراد، سبوم روی پوست جمع می شود و باعث ایجاد جوش و آکنه می شود. لایه برداری همچنین می تواند این چربی های اضافی را از بین ببرد. علاوه بر این، آلاینده هایی که ما با آنها کار می کنیم و هر روز با آنها در تماس هستیم باعث انسداد سلول های پوست و مشکلات دیگری می شوند.

گاهی اوقات افراد برای از بین بردن چربی اضافی پوست از پاک کننده های بیش از حد استفاده می کنند. این نه تنها تولید سبوم را کاهش می دهد، بلکه بر سلامت پوست نیز تأثیر می گذارد. استفاده بیش از حد از اسکراب ها و لایه بردارها می تواند آسیب های جبران ناپذیری به پوست وارد کند.

آبرسانی و تغذیه پوست
پس از پاکسازی پوست از سلول‌های مرده و ناخالصی‌ها که مانعی در برابر نفوذ پوست محسوب می‌شوند، آبرسانی و تغذیه پوست صورت می‌گیرد. چیزهایی مانند بخور و ماساژ باعث افزایش خون رسانی به پوست می شود. علاوه بر این، ماساژ پوست می تواند پیری پوست را به تاخیر بیندازد. استفاده از محصولات مرطوب کننده و ویتامینه برای پوست حتی بر روی رنگ و بافت پوست نیز تاثیر بسزایی دارد.

انواع روش های پاکسازی صورت چیست؟
تا اینجا در مقاله متوجه شدیم که پاکسازی پوست به منظور مراقبت از پوست صورت انجام می شود و شامل تکنیک های مختلفی است. انواع روش های پاکسازی شامل 3 گروه کلی پاکسازی پوست به روش خانگی، روش مو و روش کلینیکی می باشد. با استفاده از محصولات طبیعی می توانید پوست خود را حتی در خانه تمیز کنید. از طرفی روش کلینیکی پاکسازی پوست زیر نظر پزشک متخصص انجام می شود و معمولاً بهتر از روش های دیگر است.
درمان خانگی: می توانید پوست خود را در خانه پاک کنید. روال ها یا برنامه های زیادی در اینترنت برای این کار وجود دارد. این روش معمولا برای تمیز کردن سطح پوست توصیه می شود و نمی توان آن را عمیقا تمیز کرد.

روش آرایشگری: امروزه در بسیاری از آرایشگاه ها، مراکز بهداشتی پوست و اسپا از کرم های مخصوص و درمان های صورت با استفاده از بخور استفاده می شود. این روش تمیز کردن معمولا قوی تر از روش خانگی است، اما هنوز به اندازه تمیز کردن عمیق موثر نیست.
روش بالینی: این روش توسط متخصص پوست و تکنسین با تاییدیه بهداشت و درمان انجام می شود و نسبت به روش های دیگر اصولی تر است. روش بالینی منجر به پاکسازی عمیق پوست می شود و بسته به نوع و وضعیت پوست به روش های مختلفی قابل انجام است.
در ادامه به موثرترین و بهترین روش های کلینیکی برای پاکسازی پوست اشاره می کنیم: متخصص پوست

موی صورت
در صورت، پوست به طور کامل از آلودگی و چربی پاک می شود. و باکتری های روی پوست نیز از بین می روند این به اضافه کردن آب بیشتر به پوست و تسریع گردش خون کمک می کند. مراقبت از پوست صورت دارای مراحل زیر است:
ماساژ پوست: در ابتدای صورت، پوست صورت و همچنین گردن با استفاده از روغن هایی مانند اسطوخودوس و... به صورت تخصصی ماساژ داده می شود.
پاکسازی: در این مرحله پوست با محصولات و مواد مناسب با نوع خود پاکسازی می شود. از دیگر محصولات برای ماساژ پوست در این قسمت می توان استفاده کرد.
لایه برداری و اسکراب پوست: در این مرحله از لایه بردارهای ملایم مناسب با نوع پوست شما استفاده می شود. این لایه بردارها برای از بین بردن لایه شاخی پوست استفاده می شود.

لیفت صورت: پس از لایه برداری ملایم برای باز شدن منافذ، از کرم صورت استفاده می شود که به مدت 10 تا 20 دقیقه روی پوست صورت قرار می گیرد.
حذف آلودگی ها از روی پوست: متخصص پاکسازی پوست پس از پاکسازی و لایه برداری صورت، آلودگی ها و مواد اضافی را با استفاده از ابزارهای مخصوص از لایه رویی پوست پاک می کند. در این مرحله آکنه، جوش های سر سیاه و سر سفید روی پوست ظاهر می شود. هزینه دوره فیشیال پوست
لیزر ملایم: در نهایت از لیزر ملایم بر روی پوست استفاده می شود. در برخی از کلینیک ها از ماسک یا لایه برداری شیمیایی برای پوست استفاده می شود. این مرحله در هر کلینیک می تواند متفاوت باشد و بستگی به نوع پوست و درخواست مراجعه کننده دارد.