کتاب صوتی چیست؟ استفاده از آن برای نویسندگان و ناشران است


به فایل های صوتی که محتویات آنها شامل متن کتاب، مجلات، داستان و ... می باشد، کتاب صوتی یا کتاب تصویری می گویند. این صوت در ابتدا با هدف آموزش افراد نابینا طراحی شده بود، اما به مرور زمان به ابزاری برای خواندن آسان کتاب و آموزش افراد مختلف تبدیل شد. استفاده از کتاب های صوتی در محیط های آموزشی اثرات مثبت زیادی مانند بهبود یادگیری و حفظ مطالب دارد. اکثر کتاب های صوتی به سبک کتاب پخش ضبط می شوند. به عبارت دیگر، یک راوی کتاب صوتی، محتوا را از طریق یک داستان روایت می کند و از صداهای مختلف برای شخصیت های مختلف کتاب استفاده می کند. این کار باعث می شود مخاطب از شنیدن و ادامه خواندن کتاب تا آخر خسته نشود زیرا با صدای تلخ و خسته کننده ای مواجه نمی شود.

کتاب صوتی چیست؟

در سال 1931، کنگره ایالات متحده سرویس کتاب سخنگو را تصویب کرد و یک سال بعد تولید انبوه محتوای صوتی آغاز شد. در ابتدای این مسیر شخصی به نام جی پی هرینگتون که در زمینه باستان شناسی فعالیت می کند به آمریکای شمالی رفت و تاریخ قبایل آمریکایی را روی صفحات آلومینیومی ثبت کرد. این مجموعه به عنوان یکی از اولین کتاب های تصویری یا محتوای آموزشی صوتی شناخته می شود.

کتاب صوتی متن کتابی است که توسط یک یا چند گوینده خوانده می شود. این تلاوت سبک روایی دارد، یعنی یک یا چند نفر به عنوان شخصیت های داستان شروع به بیان داستان می کنند. این امر داستان نوشته شده را زنده می کند و افراد بیشتری از آن استقبال می کنند. این کتاب صوتی در ابتدا برای تسهیل زندگی برای نابینایان و افراد مسن طراحی شده بود و با نام کتاب برای نابینایان منتشر شد. اما به مرور زمان برای اهداف بیشتری مورد استفاده قرار گرفت. مهمترین اهداف تولید محتوای صوتی عبارتند از:

نابینایان و سالمندان: کتاب‌های مجازی بستری ایده‌آل برای آموزش و سرگرمی برای افراد کم بینا هستند، زیرا می‌توانند از آنها برای تقویت یادگیری خود استفاده کنند، کاری که قبل از تولید محتوای صوتی دشوار بود. با کمک کتاب صوتی افراد اطلاعات بیشتری به دست می آورند و در نتیجه کیفیت زندگی خود را بهبود می بخشند. سالمندان با کمک کتاب های صوتی می توانند به راحتی به محتوای کتاب ها، مجلات و مقالات دسترسی پیدا کنند.

آموزش به کودکان: همه کودکان عاشق گوش دادن به داستان ها هستند و آنها را به عنوان سرگرمی می بینند. بنابراین یکی از ابزارهای مفید برای آموزش کودکان کتاب های صوتی است. به عنوان مثال، برای بهبود مهارت خواندن کودکان، می توانید همزمان با دادن کتاب های صوتی، محتوای کتاب را به آنها نشان دهید تا نحوه صحیح خواندن متن را یاد بگیرند. این کار علاوه بر گسترش دایره لغات کودک، مهارت های ارتباطی آنها را نیز تقویت می کند.

کتاب صوتی ابزاری مفید برای خوانندگان و ناشران کتاب است

* راوی هنگام ساخت کتاب روایی نه تنها بلند می خواند، بلکه با تغییر صدای خود در حین خواندن شخصیت های مختلف، فراز و نشیب های داستان را از نزدیک دنبال می کند و به مخاطب درک بهتری از روند داستان می دهد. داستان به عبارت دیگر، راوی کتاب صوتی برای جذابیت مطالب صرفاً با صدای بلند نمی خواند، بلکه در جای شخصیت ها فرو رفته و آن ها را بازی می کند.

* کتاب صوتی همراه همیشگی دوستداران کتاب است. با درخواست کتاب صوتی می توانید هزاران کتاب همراه خود داشته باشید. با توجه به این موضوع می توانید از گوش دادن به کتاب های صوتی در موقعیت های مختلف مانند: پیاده روی، رانندگی، آشپزی و ... لذت ببرید. همچنین برای ضبط کتاب صوتی از موسیقی مرتبط با موضوع به عنوان صدای پس زمینه استفاده می کنند و صدای موجود در فایل صوتی را پردازش می کنند. که به نوبه خود جذابیت آن را برای مخاطب افزایش می دهد.

* گوش دادن به کتاب صوتی شما را وادار می کند که به جزئیات کتاب بیشتر توجه کنید. در واقع وقتی به داستانی گوش می دهید، تمام محتوای آن را به خاطر می آورید. اما وقتی کتابی را می خوانید ممکن است مطالب قبلی را فراموش کنید یا نتوانید ارتباط منطقی بین مطالب را درک کنید. به همین دلیل، گوش دادن به یک کتاب صوتی راحت تر از خواندن از روی آن کتاب است.

* هدفون سازگار با محیط زیست. شاید شنیده باشید که سالانه چند درخت برای تولید کاغذ قطع می شود. ترویج استفاده از اپلیکیشن های صوتی به جای کتاب های کاغذی حرکتی است که این آمار را کاهش داده و از درختان محافظت می کند. با نصب این برنامه بر روی گوشی یا کامپیوتر خود می توانید از قطع درختان و آسیب رساندن به اکوسیستم زمانی که کتاب های زیادی دارید جلوگیری کنید.

تولید کتاب صوتی سودآوری را افزایش می دهد

* کتاب های صوتی علاوه بر مفید بودن برای عموم، مزایای زیادی برای نویسندگان و ناشران دارد. اگر به‌عنوان یک ناشر یا نویسنده، هنوز تأثیر محتوای صوتی را درک نمی‌کنید، به سادگی به صفحه تولید کتاب صوتی مراجعه کنید تا از نحوه ساخت و تأثیرات آن مطلع شوید. در زیر به توضیح مهمترین نکات در این زمینه می پردازیم.

* ارائه یک نسخه صوتی از یک کتاب، بخش جدیدی از مردم را به مخاطبان شما اضافه می کند. به عنوان مثال افرادی که علاقه مند به مطالعه کتاب هستند اما به دلیل مشغله کاری زمان لازم برای این کار را ندارند می توانند به کمک این ابزار به راحتی به کتاب شما دسترسی داشته باشند.

* روایت داستان توسط یک راوی یا گوینده، شخصیت ها یا وقایع نوشته شده در این کتاب را زنده می کند. به طور کلی، همه با گوش دادن به یک داستان بهتر از خواندن آن ارتباط برقرار می کنند (زیرا مطالعه خطر خستگی چشم و کاهش تمرکز را افزایش می دهد). بنابراین، یکی از راه های فروش بیشتر کتاب، تبدیل آنها به فایل صوتی است. این استراتژی برای کتاب هایی که سال هاست منتشر شده اند و فروششان کاهش یافته نیز موثر است.

* بازار کتاب های صوتی هنوز اشباع نشده است. معمولاً اگر فقط یک کتاب چاپی تولید کنید، بعید است که در مدت زمان کوتاهی که بازار کتاب الکترونیکی یا کاغذی توجه مخاطب را به خود جلب کند، کتاب شما محبوب شود. اما برای بازار فروش کتاب صوتی چنین محدودیتی وجود ندارد، زیرا ظرفیت آن هنوز اشباع نشده است، زیرا روز به روز بر تعداد مخاطبان آن افزوده می شود.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد